Muhammad Idrus Ramli
Oleh: Ilham Arrasulian
Tulisan ini akan menceritakan tabligh akbar dari K.H. Muhammad Idrus Ramli (MIR) dan kawan-kawan. Bagi beliau ini adalah ceramah perdana di tanah Minangkabau. Sang Kiai datang ke Minangkabau ketika siang hari pukul 14.15 tanggal 16 November. Kedatangan beliau ini bertolak dari Tanggerang setelah mengisi kajian subuh pada salah satu masjid di sana.
Kedatangan beliau kami sambut di Bandara Internasional Minangkabau (BIM). Sesampai di BIM dan makan siang bersama kami langsung ke Kab. 50 kota. Memang jadwal pertama K.H. Muhammad Idrus Ramli dkk. pada kali ini akan mengisi kajian di Masjid Arrahim Jorong. Kubu Gadang, Nagari Taeh Baruah, Kec. Payakumbuah, Kab. 50 Kota. Sesuai dengan sebaran spanduk dan pamflet, beliau akan mengisi suatu kajian “Seni Cerdas Mengenali dan Menangkal Ajaran Sesat.” Berikut saripati kajian beliau:
Kiai menyebutkan bahwa umat Islam itu di manapun mereka dalam hidup komunal (bersama-sama) pasti selalu mengajak pada hal kebaikan. Bagaimanapun umat Islam selalu memiliki pribadi amar ma’ruf nahi munkar. Maka ajaran Islam seperti ini dijaga oleh Allah beserta umat-umatnya yang mengamalkan. Apa bentuk dari agama dijaga oleh Allah? Mereka yang mengamalkan itu akan selalu dikuatkan oleh Allah keistikomahannya.
Seperti apakah umat Islam yang selalu dijaga oleh Allah itu? Menurut K.H. Muhammad Idrus Ramli diambil dari sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah. Dari Annas Bin Malik RA. Rasullah SAW bersabda “Sesungguhnya Allah tidak akan mengumpulkan umatku atas kesesatan”.
Penjelasan hadis tersebut menurut beliau, apabila umat Islam melakukan sebuah kesepakatan dan mufakat. Maka kesepakatan ini tidak mungkin tersesat karena dipastikan benar dan mengikat kepada seluruh umat Islam. Penjelasan ini menurut K.H. Muhammad Idrus Ramli adalah sebuah konsep dari suatu ijma’ ulama. Maka wajib untuk diikuti. Pada satu contoh selama ini ajaran selain Ahlus Sunnah wal Jamaah (Aswaja) menyebar luas di Nusantara maupun dunia.
Kekhawatiran K.H. Muhammad Idrus Ramli begitu jelas setelah menyampaikan argumennya. Yaitu, bisa menjerumuskan umat keluar dari Aswaja bahkan keluar dari Islam. Banyak aliran selain Aswaja yang berkembang di Indonesia seperti Wahabi dan Salafi. Menurut beliau kedua aliran ini sangatlah berbahaya. Mengapa berbahaya? Karena pada satu sisi mereka melanggar dari ijma’ ulama. Juga pada sisi lain mengaku-ngaku sebagai Aswaja di tengah-tengah umat. Padahal yang mereka akui-akui itu adalah hal yang palsu.
Apabila umat Islam tidak ber-ijma’, terjadi perbedaan pendapat. Maka apa yang menjadi tolak ukur dari kebenaran? Beliau menjawab dari kutipan sebuah hadis “jikalau engkau melihat terjadinya perbedaan pendapat (ikhtilaf). Maka berpeganglah kepada pendapat golongan mayoritas (masyhur).
Mengapa harus demikian? Menurut K.H. Muhammad Idrus Ramli pada masalah ini adalah masalah aliran beragama Islam. Jika kita mengikut kepada mayoritas berarti bisa dipastikan bahwa mereka adalah orang-orang yang istiqamah. Karena, untuk membangun kepercayaan yang luas butuh kesabaran dan istiqamah pada pilihan. Selama ini sesuai dengan Aswaja yang terus berkembang dan bertahan serta umatnya yang beristiqamah. Alhasil, banyak melahirkan sosok ulama di kalangannya. Hingga pada saat ini terbukti mayoritas ulama di dunia adalah sosok-sosok yang memegang teguh Aswaja.
K.H. Muhammad Idrus Ramli adalah sosok yang selalu waspada terhadap gerak-gerik aliran selain Aswaja. Dinilai dari sosoknya beliau disebut sebagai “Singa Aswaja” di Nusantara. Gerakan orang Wahabi contohnya, menurut beliau adalah orang-orang yang selalu mempertanyakan amalan-amalan amaliah orang-orang Aswaja. Hingga selalu dalam setiap kesempatan mengharamkan apa yang orang Aswaja amalkan. Seperti, zikir/sedekah untuk orang meninggal (amalan), akidah Aswaja, dan secara umum selalu mempermasalahkan keilmuan orang-orang Aswaja dalam kajian tauhid dan fikih.
Baca Jua: Zikir dengan Menggerakkan Kepala
Terakhir, beliau menyampaikan bahwa ajaran Aswaja yang kita terima dari para ulama berasal dari dalil-dalil yang sahih dan kuat. K.H. Muhammad Idrus Ramli bahkan mempertegas jika tidak menemukan dalil apapun di aliran Aswaja berarti seseorang hanya kurang tekun dalam menuntut ilmunya. Mestilah lebih rajin belajar lagi dan selalu kuat untuk istiqamah kepada Ahlus Sunnah wal Jamaah. []
Bismillahir Rahmanir Rahim
Salam wa rahmah
Kepada kh Idrus Ramli dll.
“Bermacam-macam akhlak sebahagian sahabat dan isteri (Nabi saw) terhadap Nabi saw yang disembunyikan di Nusantara”
Jawapan:
1. Sebahagian sahabat (Nabi saw) telah mencela dan menghina Nabi saw di dalam Sahih al-Bukhari.
2. Walaubagaimanapun para ulama Ahli Sunnah dan Wahabi menyembunyikannya daripada pengetahuan umum umat Islam di Nusantara.
3. Justeru, para ulama Ahli Sunnah dan Wahabi telah membuang Hadis-Hadis tersebut di dalam penerjemahan Sahih al–Bukhari mereka dalam bahasa ibunda di Nusantara.Oleh itu, mereka tidak mempunyai amanah ilmiah di dalam soal ini!
4. Justeru, kalian tidak akan mendapati Hadis-Hadis tersebut di dalam Sahih al-Bukhari atau Sahih Muslim yang diterjemahkan oleh mereka di Nusantara.
5. Malah kalian tidak akan mendengar Hadis-Hadis tersebut diucapkan oleh para agamawan mereka sama ada di bilik-bilik kuliah di peringkat pengajian tinggi atau syarahan- syarahan mereka di peringkat masjid-masjid di Nusantara.
6. Antaranya, para sahabat telah berkata bahawa Nabi saw adalah seorang yang tidak jujur dalam pembahagian harta rampasan perang, umpamanya (Sahih al-Bukhari).
7. Terdapat sahabatnya Umar sendiri yang telah berkata kepada Nabi saw: Dia (Nabi saw) sedang meracau- gila يهجر menurut satu riwayat. Cukuplah Kitab Allah untuk kami, حسبنا اللهكتاب kami tidak perlu kepada Sunnahnya atauwasiatnya!. Kata-kata Umar menunjukkan bahawa dia tidak mahu Sunnah Nabi saw dilaksanakan! (al-Bukhari, Sahih,1, hlm. 36, Muslim, Sahih, hlm.69).
8. Sekiranya kita berkata sedemikian kepada Nabi saw, nescaya MUI (Majelis ulama Indonesia) akan mengeluarkan fatwa: Kafirnya mereka yang berkata sedemikian kepada Nabi saw selain daripada Khalifah Umar!. Kenapakah MUI tidak berani mengeluarkan fatwa atau hukum yang sama terhadap Khalifah Umar? Tidakkah Allah berfirman dalam Surah al-Ahzab (33): 57“ Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan RasulNya, nescaya mereka dilaknati Allah di Dunia dan di Akhirat dan Dia menyediakan mereka seksa yang menghinakan mereka”. Dan FirmanNya dalam Surah al-Ahzab (33): 35” Tidak ada bagi lelaki mukmin dan perempuan mukminah [hak] memilih dalam urusan mereka apabila Allah dan RasulNya memutuskan urusan itu.Barangsiapa yang mendurhakai Allah dan RasulNya, maka ia telah sesat dengan kesesatan yang nyata”
Justeru, ia merupakan “Fatwa antara dua darjat”=Double standard! Apakah Khalifah Umar lebih mulia daripada Nabi saw dari sudut amali di sisi Ahli Sunnah dan Wahabi? Jawapannya: Mungkin Khalifah Umar adalah lebih mulia daripada Nabi saw dalam beberapa hal dari sudut amali, kerana ijtihadnya boleh membatalkan hukum al-Qur’an dan Sunnah NabiNya, disisi Ahli Sunnah dan Wahabi (Sila baca: Bidaah-bidaah Khalifah Umar). Jika tidak sedemikian, mereka akan mengutuk Umar kerana menghina Nabi saw yang disifatkannya saw sebagai “sedang meracau” atau gila. Malah meraka memarahi orang-orang yang mengutuk Umar kerana menghina Nabi saw. Walaubagaimanapun, dari sudut teori, Nabi Muhamnad saw adalah lebih mulia daripada Khalifah Umar di sisi Ahli Sunnah dan Wahabi. Sementara Syiah mazhab Ja’fari pula percaya bahawa Nabi saw adalah lebih mulia dan lebih berakhlak daripada Umar dari sudut teori dan amali.
9. Kenapakah kalian mempertahankan Khalifah Umar meskipun dia seorang sahabat yang telah menghina Nabi saw? Sementara kalian menuduh Syiah mencaci sahabat? Dan kalian pula tidak pernah mendedahkan bahawa Umar telah mencela dan menghina Nabi saw?
10. Kenapakah kalian tidak mempertahankan Nabi saw yang telah dihina oleh sahabatnya Umar sendiri? Sebaliknya Syiah yang mempertahankan Nabi saw dibenci, dihina dan dikenakan tindakan undang-undang pula!.
11. Tidakkah Sayyidah Aisyah isteri Nabi saw telah berkata kepada Nabi saw: “Anda sahaja yang menyangka anda seorang Nabi?” ؟ نبي انك تزعم انت (Imam al-Ghazali, Ihya’ Ulum al-Din). Ertinya: Anda bukanlah seorang nabi, itu hanya pada sangkaan anda saja.
12. Sekiranya kita berkata sedemikian kepada Nabi saw, nescaya MUI akan mengeluarkan fatwa: Kafirnya mereka yang menghina Nabi saw sedemikian rupa selain daripada Sayyidah Aisyah!. Kenapakah MUI tidak berani mengeluarkan fatwa atau hukum yang sama terhadap Aisyah? Tidakkah Allah berfirman dalam Surah al-Ahzab (33): 57“Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan RasulNya, nescaya mereka dilaknati Allah di Dunia dan di Akhirat dan Dia menyediakan mereka seksa yang menghinakan mereka”. Dan FirmanNya dalam Surah al-Ahzab (33): 35” Tidak ada bagi lelaki mukmin dan perempuan mukminah [hak] memilih dalam urusan mereka apabila Allah dan RasulNya memutuskan urusan itu.Barangsiapa yang mendurhakai Allah dan RasulNya, maka ia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.” Justeru, ia merupakan “Fatwa dua darjat”=Double standard! Apakah Aisyah lebih mulia daripada Nabi saw dari sudut amali di sisi Ahli Sunnah dan Wahabi?
13. Kenapakah kalian mempertahankan Sayyidah Aisyah yang telah menghina Nabi saw?
14. Kenapakah kalian tidak mempertahankan Nabi saw yang telah dihina oleh Sayyidah Aisyah,isteri dan sahabat yang telah menghina kenabiannya sebegitu rupa? Justeru, Syiah yang mempertahankan Nabi saw dibenci, dihina dan dituduh mencaci isteri Nabi saw pula!
15. Tidakkah terdapat sahabat yang telah mencaci dan menghina sahabat yang lain pula?
16. Tidakkah Sayyidah Aisyah isteri (Nabi) saw telah berkata: Bunuhlah na’thalan (Khalifah Uthman) kerana dia telah kafir (qad kafara).
17. Tidakkah Abu Bakar telah menghina Ali as sebagai Ummut Tihal (seperti seorang perempuan pelacur)? Ibn Abil Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah), sila baca:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWNmxTalFYU1pXcDA/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-hlGjLkh8EsrUUA1PYfOj6w
18. Sila baca tentang penghinaan sahabat terhadap Nabi saw di dalam Sahih al-Bukhari:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWR2dmc1hfbVZxZ2s/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-6hgg_HAwafhZtV651hkAfg
19. Sila baca tentang penghinaan Sayyidah Aisyah dan Hafsah terhadap Nabi saw serta kelebihan Sayyidah Khadijah yang mengatasi para isteri Nabi saw yang lain kerana beliau dikurniakan sebagai salah seorang Wanita Alam Sejagat begitu juga dengan Fatimah AS:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWYW1kdEdSR282MDA/view?usp=drivesdk
20. Sila baca Hadis-Hadis di dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim tentang kekafiran majoriti para sahabat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw setelah kewafatan Nabi saw yang disembunyikan oleh Ahli Sunnah dan Wahabi di Nusantara:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWZmh5VDdNSk1ndEk/view?usp=drivesdk
21. Sila baca bidaah-bidaah Khalifah Abu Bakar yang bertentangan dengan Sunnah Nabi saw, al-Qur’an dan akal yang sejahtera:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWejJIMF9JMXE5blE/view?usp=drivesdk
22. Sila baca bidaah-bidaah Khalifah Umar yang bertentangan dengan Sunnah Nabi saw, al-Qur’an dan akal yang sejahtera:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWdXZubUJzRHllXzQ/view?usp=drivesd
23. Sila baca bidaah-bidaah Khalifah Uthman yang bertentangan dengan Sunnah Nabi saw, al-Qur’an dan akal yang sejahtera:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWNkFHUnRNYld6N1k/view?usp=drivesdk
24. Sunnah Khalifah Ali as yang bertepatan dengan Sunnah Nabi saw dan al-Qur’an yang diikuti oleh Syiah mazhab Ja’fari atau Syiah Imam 12:
https://drive.google.com/file/d/1VekxM-_yYqUhFQnSRynylmHKBg65OSnx/view?usp=drive
25. Sila baca Fatwa daripada Syeikh al-Azhar dan Deklarasi Amman tentang sah beramal ibadat dengan mazhab Syiah Imam 12 atau mazhab Syiah mazhab Ja’fari dan Syiah mazhab Zaidi:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWQWxJSzNQRFltNU0/view?usp=drivesdk
26. Sila baca Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang bertentangan dengan al-Qur’an:
https://drive.google.com/file/d/12aImJbBv1e0cSE6vBNmVsjG7Wk8fmvKr/view?usp=drives
27. Sila baca Sejarah Awal Dialog Dalam Islam:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWaEYtYzFkRlpiMDg/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-_fIlkDGhrro9jPWfp6quBg
28. Sila baca Enam (6) perkara besar yang disembunyikan oleh Wahabi:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWZmVxU29IdnE1a1E/view?usp=drivesdk
29. Tahrif al-Qur’an (Pengubahan al-Qur’an) dalam buku-buku Sunni yang disembunyikan:
Syiah mempercayai al-Qur’an yang ada sekarang. Perlu dinyatakan bahawa Tahrif al-Qur’an tercatat juga dalam buku-buku Sunni (selain buku-buku Syiah) seperti Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, al-Musnad, al-Mustadrak, al-Itqan dan lain-lain, antaranya: Mushaf Uthman (al-Qur’an sekarang) telah “ditambah atau dikurangkan” umpamanya, 2 Surah al-Qur’an telah dibuang dari al-Qur’an sekarang. Khalifah Umar berkata: Janganlah seorang itu berkata aku telah mengambil keseluruhan al-Qur’an, apa dia tahu keseluruhan al-Qur’an itu? Sesungguhnya sebahagian al-Qur’an telah hilang dan aku telah mengambil apa yang ada”. Aisyah berkata: Surah al-Ahzab (33): 56 pada masa Nabi saw adalah lebih panjang…iaitu sebelum Uthman mengubah mushaf”, tetapi Ia telah disembunyikan dalam buku-buku Sunni kepada umat Islam di Nusantara bagi tujuan mengkafirkan Syiah, sila baca seterusnya:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWQ0lZNVRCTEpOQXM/view?usp=drive
30. Syiah Imamiyyah mazhab Ja’fari bukan dari ajaran Abdullah bin Saba’:
Syiah Imamiyyah mazhab Ja’fari bukan dari ajaran Abdullah bin Saba’. Abdullah bin Saba’ merupakan manusia ciptaan yang tidak pernah wujud di dunia ini bagi tujuan menghina Syiah dan para sahabat yang telah menyokong Ali as seperti Ammar, Miqdad, Salaman al-Farisi dan lain-lain, sila baca seterusnya:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWOTZIYnplV0tzdm8/view?usp=drivesdk
31. Ayat 124, Surah al-Nisa’ (4) tentang nikah Mut’ah tidak pernah dimansuh:
Ayat 124, Surah al-Nisa’ (4) tentang nikah Mut’ah yang diturunkan di Madinah (Madaniyyah) itu tidak pernah dimansuh. Ayat Makkiyah atau Hadis tidak boleh memansuhkan ayat Madaniyyah:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWaEVrRTBqeE14REU/view?usp=drives
32. al-Bada’ bererti kejelasan setelah tersembunyi kepada manusia bukan kepada Tuhan.Justeru, ilmu manusia yang berubah, bukan ilmu Tuhan:
Al-Bada’ bererti kejelasan setelah tersembunyi kepada manusia. Justeru, ia dikaitkan dengan manusia bukan Tuhan kerana Dia adalah Maha Mengetahui. Hanya Wahabi yang tidak memahami ilmu Teologi lalu mengaitkannya dengan Tuhan, Maha Suci Tuhan. Justeru, mereka mengatakan: Tuhan itu jahil sedangkan yang jahil itu adalah Wahabi. al-Qadha’ al-Muallaq dalam Sunni adalah perkara yang ditetapkan.
Justeru, ia masih boleh diubah oleh manusia dengan doa dan usaha sendiri atau dengan bersyukur kepada Tuhan diatas nikmatNya, maka Tuhan akan menggandakan rezeki seseorang kerana kesyukurannya, maka berlakulah al-Bada’ kepadanya dan bukan kepada Tuhan Yang Maha Mengetahui. Adapun al-Qadha’ al-Mubram adalah perkara yang telah tetapkan oleh Tuhan dan tidak boleh diubah oleh manusia kerana ia telah ditetapkan di Lauh Mahfuz. Begitu juga dengan al-Bada’ yang merupakan perkara yang masih belum ditetapkan oleh Tuhan di Lauh Mahfuz. Oleh itu, kedudukan al-Bada’ adalah seperti al-Qadha’ al-Muallaq dalam Sunni, sila baca seterusnya:
https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWV1JVWFotdERtMFU/view?usp=drivesdk
33. Renungan Seorang Muslum, sila baca:
https://drive.google.com/file/d/14UkqCb2Lg8uIB5w4UOiQFWngE6lg8VPY/view?usp=drivesdk
34. Beberapa Hadis Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim yang disembunyikan:
https://drive.google.com/file/d/1yiHoydNprAnPuJaSfqdLXH-P1KSWbN6X/view?usp=drivesdk
35. al-Istifa’: Pilihan adalah Ahlul Bait as:
https://drive.google.com/file/d/10GQ_ZKrtxKb_EPRYV6DC9KJ9XPu7NDsW/view?usp=drivesdk
36.Tidak ada paksaan dalam agama, sila baca:
https://drive.google.com/file/d/13HBhtVqb0xD8og-RQZffn2LKuy3MxQfk/view?usp=drivesdk
Terima kasih dan Salam.
Oleh: Pencinta al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw,
Nusantara 3.7.2021.
Salam
Kepada kh Idrus Ramli, Mui dll
Akidah Ahli Sunnah
https://drive.google.com/file/d/12aImJbBv1e0cSE6vBNmVsjG7Wk8fmvKr/view?usp=drivesdk
Terima kasih.